Resor

Den eviga staden
Kring månadsskiftet oktober–november 2023 tillbringade vi några dagar i Rom tillsammans med sonen Johan och hans familj. Mycket att se och göra för den historiskt och kulturellt intresserade, men också en hel del att ”ta in” för den matglade.

Liten tur i södra Sverige
Den 21–25 september 2023 tog vi en biltur där vi utöver turistande hälsade på gamla vänner som vi inte träffat på länge. Vi besökte bland annat Huskvarna, Gränna, Linköping, Västervik, Oskarshamn och Kalmar.

Tåg så in i Norden
I augusti 2022 tog vi en tågresa i Inlandsbanans regi till norra delarna av Sverige och Norge, och besökte bland annat Trondheim och Narvik, liksom Gällivare, Arvidsjaur och Mora. Kul att se delar av Skandinavien som vi inte tidigare besökt!

På spåret i Europa
Under 20 dagar kring månadsskiftet september-oktober 2019 tågluffade vi runt i en del av Europa. Härifrån når du bildreportage från Berlin, Prag och Rom liksom Neapel (med Vesuvius och Pompeji), Pisa och Verona. Det finns även lite information om själva resandet som kanske kan tjäna som tips till andra ressugna.

Vandring i Ligurien
Under påskveckan 2019 vandrade vi i Ligurien i nordvästra Italien. Efter kort besök i Genua var Portovenere och La Spezia vår bas för vandringarna, vilka bland annat omfattade byarna i Cinque Terre-området.

England – natur och historia
Under tre veckor i september–oktober 2018 besökte vi England, och vandrade längs Hadrianus mur. Därefter åkte vi söderut och bekantade oss med Shakespeare, Churchill och Midsomer, och besökte även slott, kyrkor och romerska bad.

During three weeks in September–October 2018 we visited England, and walked along Hadrian’s Wall. Then we went south and got acquainted with Shakespeare, Churchill and Midsomer, and also visited castles, churches and Roman baths.

Nedslag i Polens historia
Kring månadsskiftet april-maj 2018 deltog vi i en bussresa till Polen. Där besökte vi bland annat Krakow, Warszawa och Poznan, men även platsen för koncentrationslägret Auschwitz.

Glimtar från London

Vid månadsskiftet november-december 2017 besökte vi London. Följ med på en i huvudsak historisk vandring på världsmetropolens gator,
och träffa Shakespeare, Charles Dickens,
prinsessan Diana, Jimi Hendrix – och många andra!

Till andra delar av landet
Under augusti-september 2017 tog vi oss lite norrut till andra delar av Sverige. Följ med På land och vatten i Bohuslän, till Natur och kultur i fyra landskap (Dalsland, Värmland, Dalarna och Västmanland) samt till fots i Tre dagar på Birgittaleden!

Till fots i Dolomiterna
Ansträngande men härliga vandringar med fantastiska vyer var vi med om i nordöstra Italien under en vecka i juni 2017.

April i Barcelona
Den 19–23 april 2017 var vi i Barcelona, som med sina 1,6 miljoner invånare är huvudstad i Katalonien i nordöstra Spanien. Vi besökte bland annat Picasso-museet, konserthuset Palau de la Música Catalana, katedralen och Sagrada Familia.

Höstlig fransk-tysk resa
Glimtar från vår resa under september-oktober 2016 kan ses i tre bildreportage, nämligen Normandie, Moseldalen och Krig och fred.

Vandring i fyra länderIMG_6675 Brand Ingemo på marsch WEB
I början av juni 2016 njöt vi av alpluften under vandring i Österrike och angränsande delar av Schweiz, Tyskland och Liechtenstein.

IMG_4988 Hamnen kvällen HEMSIDA KVADRATHöstdagar i Helsingfors
Den 3-6 september 2015 bekantade vi oss med Helsingfors, vilket resulterade i detta bildreportage från den finska huvudstaden.

IMG_5370 Visby mur norra delen HEMSIDAN

Julidagar på Gotland och Fårö
Under några dagar i juli 2015 besökte vi Gotland och norr därom liggande Fårö. Bilder från bl.a. Visby ringmur, Hoburgen, Digerhuvud samt ett udda musikställe hittar du här!

Till fots på Irland
En majvecka 2015 vandrade vi i de natursköna sydvästligaste delarna av Irland, men besökte också Dublin och några andra städer.

Natur och stadsliv på IMG_2910 Curral das Freiras vy från Eira do Serrado Madeira
Under en vecka i april 2015 besökte vi den gröna ön Madeira, där vi åkte runt i berg och dalar (bland annat på jeep-safari) men också upplevde stadsliv i Funchal.

På andra sidan AtlantenIMG_9707 Enchanted rock från vägen Miniatyr
I september 2014 var det åter dags att besöka USA, men denna gång höll vi oss inom tre stater i väst och syd, nämligen Kalifornien, Texas och Louisiana.

Innehållsrika italienska städerFoto: Ingemo & Charley Nilsson, Venedig april 2014.
Under våren 2014 tog vi oss till två historiska städer där det finns massor att se, inte minst när det gäller imponerande byggnader och kända konstverk.
Följ med till Florens och Venedig!

Sommar, sol och öarIMG_6857 Fyren kvadrat till miniatyr
Under sommaren 2013 besökte vi de skånska öarna Ven, Väderön och Ivön,  liksom två av de danska Ertholmene (Christiansø, Frederiksø) och Bornholm.

Upp och ned i Salzburgerland
IMGP8929 Ingemo på väg LitenDen tredje veckan i maj 2013 hade vi Bad Gastein i Österrike som utgångspunkt för valda vandringar i varierande väder bland höga berg och djupa dalar. Men vi gjorde också dagsutflykter till borgar och kyrkor, och fick oss även lite Mozart-historia till livs.

Till fots i Toscana
Olivträd o cypresser
Den 16 april 2013 flög vi till Rom, för att de följande sex dagarna med buss och till fots ta oss runt i Toscana.  Vi vandrade i skog och mark, och tittade även närmare på städer och bergsbyar. En snabbvisit i Rom hann vi också med, innan vi den 23 april återvände hem.

Sol och vind i sydvästra Själland
Den 26-28 mars 2013 besökte vi grannlandets Næstved med omgivningar. Vintern hade ännu inte släppt sitt grepp över det sydsjälländska landskapet, men även om vinden var bister värmde solen.

Höstresa i USA
Under några veckor i september-oktober 2012 besökte vi nordöstra delarna av USA.
Lugnet före stormen
– höstens färger och forsande vattenfall.
Amish
– ett annat sätt att leva
Revolution, inbördeskrig och presidentmord
– nedslag i USA:s historia 1773-1963.
Hav, hamnar och hummer
– Maine, Rhode Island och Connecticut.
Kuststäder i nordost
– Portland, Boston, Newport och New Haven.
Bright lights, big city
– Washington D.C. och New York City

April in Paris
Den 1 april 2012 åkte vi till Paris för att möta våren i den franska huvudstaden.
En hel del bilder blev det, här fördelade på
Del I – med bl.a. Notre Dame och Louvren
Del II – Musée d’Orsay, Panthéon, Versailles m.m.

Wien dansar och ler
Den 17-21 april 2011 besökte vi Wien. Utöver kyrkor, slott och andra historiska nedslag blev det givetvis en del musik också, som dokumenterades i  såväl bilder som en liten konsertfilm.

Andalusien runt

13-21 november 2010 åkte vi runt i Andalusien i södra Spanien och besökte bland annat Granada, Sevilla, Cadiz och Ronda, och hann även med att se Gibraltar.

Vandringar i skottland
I juni 2009 åkte vi till Skottland för två veckor med framförallt vandringar i berg och dalar.

Sydöstra Frankrike
I oktober 2008 var vi nere vid Franska rivieran och besökte bland annat Nice, Haut-de-Cagnes, Vence, Antibes, Ventimiglia och Monaco.

Klassiska Grekland
Under 2008 besökte vi Grekland, med koncentration på klassiska städer som Delfi, Olympia, Mistras, Mykene och Aten.

Rundresa i Mittens rike
Under två veckor i juli 2007 reste vi till Kina, där vi bland annat besökte Beijing, Xián, Guilin, Hangzhou och Shanghai.