Med sin enkla men effektiva munspelsstil var Whispering Smith ett utmärkt komplement till Louisiana-bluesmän som Lightnin’ Slim och Silas Hogan. Men hans spel i kombination med den mullrande rösten gjorde honom även till en unik artist i eget namn.
Moses ”Whispering” Smith räknas bland företrädarna för södra Louisianas swamp blues, men till skillnad från många av sina kollegor var han född i Mississippi. Sedan han i mitten av 1950-talet lärt sig spela munspel flyttade han 1957 till Baton Rouge, Louisiana, där han under att par år spelade ihop med Lightnin’ Slim.
Omkring 1960–1964 hade Smith eget band, men sammanstrålade därefter igen med Lightnin’ Slim. Han spelade ofta med Lightnin’ på dennes plattor, men sedan Lightnin’ 1966 flyttat till Detroit slutade Smith att spela professionellt.
Samarbetet med Lightnin’ Slim återupptogs dock i början av 1970-talet, och tillsammans turnerade de bland annat flera gånger i Europa. Smith gjorde då minnesvärda framträdanden, inte bara musikaliskt utan även med sitt utåtriktade agerande på scen.
På skivinspelningar gjorde Smith under sextiotalet fina insatser i Jay Millers studio i Crowley. Han fick även göra plattor i eget namn, däribland Excello-singlarna ”Mean woman blues” och ”Cryin’ blues”.
I början av 1970-talet medverkade Whispering Smith tillsammans med andra swamp blues-artister på inspelningar som gavs ut av bl.a. Arhoolie och Blue Horizon. Det senare bolaget släppte även Smiths enda album i eget namn, ”Over Easy”.
Moses ”Whispering” Smith dog i Baton Rouge i april 1984 i en ålder av 52 år.
Charley Nilsson, text och foto